Vaalivalheita ja katteettomia lupauksia

Olemme huolissamme katteettomien vaalilupausten ja ennen kaikkea puolueiden ryhmäkurin vaikutuksesta demokratiaan. Ehdokkaalla saattaa olla aidosti hyvä vaaliagenda, jonka pohjalta hän tekee vaalilupauksia ihmisille. Jos ko. lupaukset eivät ole linjassa puolueen tavoitteiden kanssa, ryhmäkuri edellyttää luopumista omista lupauksista. Eduskunnan ryhmäkuri on demokratian vastaista, koska se käytännössä kaventaa demokratiaa harvain vallaksi.

Kansanedustajilta on tavallaan turhaa kysyä heidän omia mielipiteitä, koska he eivät päätä itsenäisesti mitään. He ovat puoluejohdon sätkynukkeja. Positiivinen poikkeavuus tässä on Halla-ahon Perussuomalaiset, jossa ryhmäkuria ei ole. Politiikka vaatii kompromisseja, mutta se ei saa tarkoittaa periaatteista luopumista. Ryhmäkuria vastaan tulisi taistella kaikissa puolueissa. Edustajien tulisi voida äänestää asioista rehellisesti omantunnon mukaan, ilman että tarvii pelätä puolue-eliitin langettamia rangaistuksia tai hyljeksintää.

Vaalikoneita käyttäessänne huomaatte, että yllättävän monesta onkin tullut yhdessä yössä Perussuomalaisia. Totuus onkin sitten jotain muuta, koska puolueohjelma sanelee mitä peliä pelataan. Vastaukset vaalikoneeseen voi täyttää avustaja, joka lyö koneeseen vastaukset, joilla miellytetään mahdollisimman montaa äänestäjää.

Jotkut vaalikoneet (mm. HS) ovat ehdottaneet käyttäjälleen ehdokkaita, joiden kanssa mielipiteet eivät ole osuneet parhaiten kohdilleen. Selaamalla tuloksia, alempaa on löytynyt merkittävästi suuremmalla osumaprosentilla olevia ehdokkaita. Liekö ollut tahaton vai tahallinen ohjelmointivirhe.

SDP, Kokoomus ja Keskusta ovat erikoistuneet siihen, että heiltä löytyy jokaiseen makuun sopiva ehdokas, joiden tarkoitus on kalastella ääniä muiden puolueiden potentiaaliselta kannattajakunnalta. Äänestäjät eivät tajua, että kyseessä on eräänlainen vaalihuijaus. Puolue-eliitti ja puolueohjelma sanelee mitä asiaa ajetaan, eikä siinä ole yksittäisillä edustajilla minkäänlaista sananvaltaa. SDP on erikoistunut siihen, että edustajat sanovat sitä, mikä kohdeyleisöstä kuullostaa hyvältä. Sanomisien ei tarvitse olla linjassa puolueohjelman tai oikeastaan minkään kanssa. Kaikki voidaan selitellä parhainpäin, jos joku kyseenalaistaa sanomiset.

Ole tarkkana ketä äänestät. Vertaile ehdokkaasi ja hänen puolueensa kantoja. Jos niiden välillä on ristiriita, äänesi kääntyy pahimmillaan sinua vastaan.

Kirjoituksesta vastaa Tero Ala-Tuuhonen