Tilien sulkeminen alkoi, nyt sulkee Nordea

Olemme tottuneet kuinka esimerkiksi Holvi ei avaa tai sulkee erimieltä olevien tilejä. Nyt Nordea aloitti samanlaisen toiminnan ilman selityksiä.

Kuluneella viikolla FDL ry sai kirjeen Nordealta. Kirjeessä kerrotaan yhdistyksen tilin sulkemisesta ilman selitystä. Edes soitto Nordeaan ei tuottanut tulosta. Virkailija puhelimessa sanoi ettei tiedä kuka asiasta on päättänyt, ei osannut yhdistää mihinkään, eikä edes tiennyt esimiestään. Tästä voidaan toimintamallista selkeästi lukea, ettei Nordealla kukaan tule ottamaan vastuuta nimellään.

Laitamme tähän irtisanomisilmoituksesta kuvan, josta ei tosiaan selviä tuon taivaallista irtisanomisen syistä. Yhdistykselle annettiin kuukausi aikaa avata uusi tili johonkin muuhun pankkiin. FDL yhdistys on ollut Nordean asiakkaana vuodesta 2013 ilman minkäänlaista ongelmaa, yhdistystä ole tuomittu mistään rikoksesta, saati ollut epäiltynä mistään koko asiakkaana olon aikana.

Alla olevan sopimusehtojen mukaan pankki ei olisi saanut irtisanoa tiliä.

Yhdistys on saanut uuden tilin avattua täysin toiselta taholta, joten mitään varsinaista haittaa Nordea ei saanut teollaan aikaiseksi.

Yhdistyksen puheenjohtaja Jukka Ketonen uskoo samantyylisen toiminnan yleistyvän ja kehoittaakin muita kansanmielisiä toimijoita ennakoimaan vastaavan kohtalon ja etsimään itselleen turvallisen pankin.

Ketonen miettii, onko YK:n GCM-sopimuksella tekemistä tilin irtisanomisen kanssa?

” Euroopan parlamentin ENF -ryhmä on arvostellut GCM-sopimusta siitä syystä että se tekee massamaahanmuuton arvostelusta vihapuhetta, josta voidaan rangaista ankarasti. Tämä ei ole automaatio, mutta sopimus antaa tähän mahdollisuuden. Myös kriittisiltä medioilta jotka arvostelevat maahanmuuttoa, voidaan viedä julkinen rahoitus pois. Tämäkään ei ole automaatio, mutta sopimus antaa tähän mahdollisuuden.”
” Lisäksi allekirjoittajamaat sitoutuvat tuomitsemaan kaiken kritiikin ja protestin rasismiksi ja muukalaisvihaksi. Rajattoman maahanmuuton vastustajat on YK:n mukaan asetettava moraalisesti epäilyttävään valoon ja eristettävä heidät sosiaalisesti yhteiskunnasta.”
Tiesittekö muuten, että YK:n ihmisoikeusneuvoston tämän hetkisistä jäsenmaista monikin on muslimimaita?

Suomen kansanmieliset ovat jatkuvan ajojahdin alla, mutta samalla yhteistyö kasvaa muihin maihin, koska sama ilmiö ei ole kotimainen, vaan koskee koko eurooppaa. Kansanmielisten Liittouma ry:ltä voi kysyä apua, jos joudut pulaan vastaavien tapauksien takia.

Tiedossa ei ole toimiiko Nordea mahdollisesti ilmiantojen perusteella, jonkun yhden päättävän henkilön omien mielipiteiden perusteella vai pankin toimintaan kohdistuneiden rahanpesuepäilyjen takia. Syytä tilin irtisanomiselle tuskin tullaan kuulemaan, ellei FDL ry vie asiaa tutkintaan.

Julkaisun tehnyt Kansanmielisten Liittouma ry

9 Replies to “Tilien sulkeminen alkoi, nyt sulkee Nordea”

1. Väitätte jutussa että “Alla olevan sopimusehtojen mukaan pankki ei olisi saanut irtisanoa tiliä”, kuitenkaan kyseiset alla olevat sopimusehdot ei todellisuudessa estäneet millään tavoin pankin irtisanomista, vaan nimenomaan oikeutti irtisanomisen 1 kuukauden päästä tapahtuvaksi:
    “Pankilla ja tilinomistajalla on oikeus irtisanoa tilisopimus päättymään yhden (1) kuukauden kuluttua irtisanomisesta, jollei toisin ole sovittu.”

Tämä jälkimmäinen kohta on vain jos se olisi haluttu purkaa heti, mitä ei tehty vaan annettiin toi yllä mainittu 1 kuukauden irtisanomisaika:
    “Pankilla on oikeus purkaa tilisopimus päättymään HETI, jos tilinomistaja tai muu tilin käyttöön oikeutettu on rikkonut olennaisesti tilisopimukseen perustuvia velvoitteita (jne)”

2. Sopimusehtojen mukaan tilin saa pankki kyllä irtisanoa, mutta välittömään purkamiseen tarvii syyn. Ei ilmeisesti osata tässä sakissa lukea sopimusehtoja?

3. Lukiko artikkelin tekijä edes tuota pykälää jonka snippasi tuohon.
    Siinähän selvästi lukee, että molemmat voivat irtisanoa sopimuksen.

Molemmat osapuolet voi irtisanoa 1kk lopetusjalla tai sitten heti jos epäillään rikosta.

4. Tili voidaan sulkea jos pankilla on perusteltua syytä epäillä että tiliä käytetään lainvastaiseen toimintaan.
    Sanavapauden kanssa tällä ei ole mitään tekemistä.
    PISTE.

5. Pankki rikkoo sopimusehtoja, koska pykälän 23 irtisanomisen perusteet eivät täyty. Nyt teillä on konkreettinen mahdollisuus vaikuttaa asioiden yleiseen kehittymiseen valittamalla sopimusrikkomuksesta ja saada siitä ennakkotapaus sekä tuoda tämä hulluuss laajempaan tietoisuuteen.