Nordeacausti jatkuu…

Uutisoimme 20. huhtikuuta siitä, kuinka Nordea –pankki oli lähettänyt Finnish Defence League Ry:lle ilmoituksen, jossa he ilmoittivat irtisanovansa yhdistyksen pankkitilin.

Pääsette uutiseen tästä linkistä:

Finnish Defence League Ry:n puheenjohtaja Jukka Ketonen kysyi Nordean viestipalvelun kautta perusteluita tilisopimuksen irtisanomiselle, mutta sieltä kerrottiin vain päätöksen liittyvän kokonaisharkintaan.

Ketonen lähestyi sähköpostitse Nordean johtokuntaa ja sieltä luvattiin palata asiaan seuraavalla viikolla. Seuraava viikko lähestyi loppuaan, ja vastausta ei kuulunut ennen uutta sähköpostia. Vasta perjantaina 24.5 Nordea pankin Niki J. Welling (Senior Legal Counsel) lähetti Nordea pankin johtokunnan terveiset, jossa kerrottiin näin:

”Viite: Sähköpostinne 12.5.2019
TILISOPIMUKSEN IRTISANOMISELLE ON OLLUT PERUSTE

Tilisopimuksenne on irtisanottu tilisopimuksen kohdan 23 nojalla, jonka mukaan sekä pankilla, että tilinomistajalla on oikeus irtisanoa tilisopimus päättymään yhden (1) kuukauden kuluttua irtisanomisesta, jollei toisin ole sovittu. Tilisopimus on siis molemmin puolin irtisanottavissa myös ilman erityistä syytä.

Pankin on pakottavan luottolaitoksia koskevan lainsäädännön perusteella tunnettava asiakkaansa ja tämän liiketoiminta. Luottolaitoslain mukaan pankilla on myös oltava tehokkaat riskienhallintajärjestelmät (laki luottolaitostoiminnasta 610/2014; muutoksineen). Vastaavia velvoitteita on muussakin pankkeja koskevassa sääntelyssä ja viranomaisohjeissa.

Asiakassuhteenne irtisanominen on tehty kokonaisharkinnan ja riskienhallinnallisten syiden perusteella.

Koska kyse on riskienhallintaan liittyvistä syistä, emme valitettavasti voi perustella päätöstä tarkemmin.

Valitamme irtisanomisesta aiheutunutta haittaa.

Jos katsotte tilisopimuksen irtisanomisen olleen perusteeton voitte kääntyä FINE:n Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan (www.fine.fi) puoleen, joka antaa maksutta riippumattomia neuvoja ja opastusta asiakkaille. FINE:n Vakuutus- ja rahoitusneuvonta ja Pankkilautakunta antavat ratkaisusuosituksia riita-asioihin.

Terveisin

NORDEA BANK OYJ”

Finnish Defence League Ry:ltä ei ole puheenjohtaja Ketosen mukaan heiltä ei ole koskaan kysytty minkäänlaista tuntemisen tietoa, joten sellaista ei ole Nordealle toimitettukaan.

Nordea vetoaa tässä riskienhallintaan, ja taloudellista riskiä ei voi olla (naurettavat summat, ei velkaa?), joten uhkana riskissä on muu asiakas, jolla on taloudellista merkitystä Nordean kokoiselle pankille.

Menee aika rankasti sellaiselle kentälle, että jokaisen suomalaisen ja muunkin Nordean asiakkaan kannattaa miettiä, MILLAISEN RISKIN asiakkuus NORDEAssa aiheuttaa asiakkaalle.
Eli Nordea on kiristettävissä jonkin joko antikristillisen tai anti-kansallisen lobbariryhmän toimesta. Ei kovin uskottavaa liikepankkitoimintaa.

Tunteekohan Nordea myös asiakkaansa ja heidän liiketoimintansa satojen miljoonien varoista, joita itä-mafia on pessyt heidän kauttaan? Julkihan on tullut vaikka mitä, mutta viittaavat kintaalla. Vai onko kyse siitä, että se ei ole niin justiinsa kun jää omaan lapaseen hyvä siivu?
Nordean rahanpesusta: https://yle.fi/uutiset/3-10672884

Kansallismielisten Liittouma kehottaakin kaikkia irtisanomaan mahdolliset kytköksensä Nordea pankkiin ja vaihtamaan johonkin vähemmän syrjivään pankkilaitokseen.
FDL:n puheenjohtaja Ketonen aikoo ottaa myös yhteyttä FINE:n Vakuutus- ja rahoitusneuvonta ja Pankkilautakuntaan mahdollisimman pian.

Julkaisun tehnyt Kansallismielisten Liittouma Ry