Kansallismielinen kesäleiri vietettiin suomalaisessa kulttuurimaisemassa aurinkoisessa suvisäässä

7.-9.6.2019 pidetyn kesäleirin toiminnallinen päivä oli lauantaina 8.6. Ohjelmaan kuului pari ajankohtaista luentoa. “Mitä yksi ihminen voi tehdä” ja “Somekuplasta kadulle ja tosielämän yhteisöihin – nettisensuurin vaikutukset kansallismieliseen toimintaan” pureutuivat molemmat juuri niihin ongelmiin ja mahdollisuuksiin joita kansallismielisellä kentällä kohdataan jatkuvasti nykypäivinä. Keskustelu virisi toteuttamiskelpoisia ideoita jotka johtavat tulevaisuudessa tuumasta toimeen.

Ruokailun jälkeen ohjelma jatkui kilpailuina joissa haastettiin älyä, tarkkuutta ja joukkovoimaa. Osallistujat jaettiin joukkueisiin, joissa jokaisen taidoilla oli paikkansa.

Tietovisan kinkkisissä kysymyksissä joukkueet olivat tasaväkisiä. Visan lopuksi käytiin “hallitusneuvottelut”, jossa joukkueiden tehtävänä oli valita Suomelle paras hallitus seuraavalle kaudelle. Voittajajoukkueen pääministeriksi oli asetettu tamperelainen kulttuurihistorioitsija Seppo Lehto. Muita mainittavia valintoja olivat maa- ja metsätalousministeri Pentti Linkola, sekä kulttuuriministeri Tero Vaara. Sisäministerin salkunhaltija Jussi Halla-aholla on nyt haasteellinen näytön paikka, miten saada Suomi takaisin? Toiseksi jäänyt joukkue sai bonuspisteitä pääministerivalinnasta joka oli yllättäen sama kuin voittajajoukkueella. Seppo Lehdolla oli siis vahva tuki valtion päämieheksi. Bonuksia tuli myös työministerin pestistä, johon oli valittu oululainen toimittaja ja tekstittäjä Junes Lokka, joka jäi valitettavasti puuttumaan voittaneesta hallituksesta.

Turnaus jatkui ammuntakilpailulla, jossa välineinä olivat ensin ilmakivääri ja toiseksi pitkäjousi. Kolmantena tarkkuuskilpana oli vielä puukonheitto. Todettiin, että mukana oli taitavia ampujia ja aloittelijatkin onnistuivat hyvin.

Viimeisin laji kisassa oli joukkueiden voimamittelö, eli perinteinen köydenveto.

Hienon päivän päätteeksi nautittiin komeasta ukkosmyrskystä. Kuten suomalaiseen illanviettoon kuuluu, tehtiin syntiä laittamalla koivuhalkoa saunan pesään ja syömällä A-luokan lihaisaa grillimakkaraa.

On hienoa olla suomalainen, on hienoa olla kansallismielinen. On hienoa olla mukana tässä kasvavassa joukossa.