Vaikka aika unohtaisi, me emme unohda

” Turvallisuus on ollut yhteiskuntamme arvokkaimpia piirteitä. Nyt elämme äärimmäisen liennytyksen ja hyväuskoisuuden aikaa. Uhrit maksoivat siitä kovimman hinnan. Muistakaamme heitä, kun kukat lipuvat pitkin Aurajoen pintaa.” -Vilhelm Junnila.

Tasan kaksi vuotta sitten Saksasta Suomeen tullut marokkolainen turvapaikanhakija murhasi jumalansa nimissä kaksi naista ja haavoitti useita muita ihmisiä. Isku oli ensimmäinen jihadistisessa tarkoituksessa tehty islamilainen terroriteko Suomessa.

Käräjäoikeus tuomitsi Abderrahman Bouananen noin vuosi sitten kahdesta terroristisessa tarkoituksessa tehdystä murhasta ja kahdeksasta terroristisessa tarkoituksessa tehdystä murhan yrityksestä elinkautiseen vankeusrangaistukseen.

Kansallismielisten Liittouma järjesti 188-kukkavirta -muistotilaisuuden terrori-iskun uhrien muiston kunnioittamiseksi kuten viime vuonnakin.

Terrori-iskun vuosipäivänä taivas vuodatti kyyneleitä Aurajoen virtaan, Turun kaupunki ei halua muistaa

Turun kaupunki ei edelleenkään halunnut noteerata vuosipäivää mitenkään. Sen sijaan äärivasemmisto kokoontui Turkuun vastustamaan äänekkäällä karnevaalilla muistokulkuetta, mutta ei tarkoituksensa mukaisesti onnistunut häiritsemään rauhallisesti sujunutta tilaisuutta.

Aurajoen rannassa vietettiin hiljainen hetki, jonka jälkeen kansanedustaja Vilhelm Junnila piti muistopuheen, jossa hän vetosi Turun kaupunkiin, että se toimii sillanrakentajana ja kunnioittaa terrori-iskun uhreja valaisemalla kirjastosillan Suomen lipun väreillä jokaisena tulevana elokuun kahdeksantenatoista päivänä.

Vaikka aika unohtaisi uhrit, me emme unohda. Näihin sanoihin päättyi Junnilan puhe.

Sateisesta säästä huolimatta paikalla oli satoja ihmisiä, joita yhdisti huoli siitä, että Suomessa melko uusia turvallisuusuhkia ei tunnusteta, eikä niistä saisi puhua. Monet osallistujista kiittelivät hyvin järjestetystä tapahtumasta, joka sujui sen luonteeseen sopivalla arvokkuudella. Tapahtuma järjestetään jälleen vuoden päästä.

Kulkue lähti poliisisaattueessa Vähätorilta
Kansallismielisten liittouma ei antanut äärivasemmiston häiriköinnille tilaa, vaan varasi käyttöönsä myös Aurajoen toisen rannan.
Kansanedustaja Vilhelm Junnila piti koskettavan muistopuheen.
Kansallismielisten liittouman seppeleen lasku
Paikalla oli kaikenikäisiä ihmisiä laskemassa kukkansa ja kunnioittamassa uhrien muistoa.