Vihapuhe, suomalaisuus ja kansallismielisyys – mitä ne ovat?

Koska Suomen oikeuslaitos tai valtiovalta ei ole pystynyt selkeästi määrittelemään mitä on vihapuhe, Kansallismielisten liittouma on päättänyt kysyä sitä suomalaisilta. Samalla kun muodostamme Suomen kansan enemmistön määritelmän vihapuheesta, saamme vastauksia myös kysymyksiin “Kuka on suomalainen?” ja “Mitä on kansallismielisyys?”

Nämä kaikki ovat hieman kiisteltyjä ja ehkä väärinymmärrettyjäkin asioita. Vihapuhe näyttäisi Suomen syyttäjänviraston mukaan olevan vain joihinkin kansanryhmiin tai uskontoon kohdistuvaa kritiikkiä. Suomalaisuudesta ollaan montaa mieltä, ja ainakin valtamediassa kansallismieliset pääsääntöisesti tituleerataan “äärioikeistoksi” tai “natseiksi”.

Kansallismielisten liittouma jalkautuu kautta maan toteuttamaan laajaa gallupkyselyä, jonka tuloksena saamme vastauksen noihin kolmeen kysymykseen Suomen kansalta. Jos haluat olla mukana projektissa, ota yhteyttä. Osallistuminen kyselyyn ei sido mihinkään.